سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روان شناس و مدرس آموزش خانواده

آنچه یک مدرس آموزش خانواده باید بداند

 

باسمه تعالی

 

تجربیات یک مدرس آموزش خانواده

نادر اسدی کارشناس ارشد روان شناسی 

 مدرس آموزش خانواده

خانواده به عنوان اولین و کوچکترین نهاد اجتماعی است که کودک به محض تولد پای در آن می نهد . این واحد اجتماعی که به مثابه دانشگاهی کوچک وظیفه تربیت فرزندان و انتقال ارزش ها ، اعتقادات ، باید ها و نبایدها را به عهده دارد مستلزم آگاهی بخشی صحیح والدین را بیش از پیش احساس می نماید . لذا در راستای این مهم شورای طرح جامع آموزش و مشاوره خانواده سازمان مرکزی انجمن اولیاء و مربیان از سال 1372 اقدام به تدوین برنامه ای جامع برای راهنمایی و آگاهی بخشی والدین تحت عنوان آموزش خانواده نمود . به دنبال اجرای این طرح به تربیت افرادی متعهد و متخصص تحت عنوان مدرس آموزش خانواده پرداخته تا نسبت به تدریس در کلاس های آموزش خانواده همت گمارند .

بدون شک در طول 22 سال اجرای موفق این طرح بسیاری از خانواده ها ضمن شرکت در کلاس ها ، مطالب لازم را فراگرفته و آن را درجهت پویایی و بالندگی خانواده خویش به کارگرفته اند . اما آنچه که باعث می شود تا کلاس های آموزش خانواده از نشاط و اهمیت خاصی برخوردار شود شخص مدرس است که لازم است نسبت به بکارگیری موارد ذیل اهتمام لازم راداشته باشند :

1-    مدرس آموزش خانواده ضمن داشتن علم و دانش به روز ، در عمل نیز فردی مورد وثوق اولیاء و مربیان باشد .

2-    با توجه به پراکندگی سطح تحصیلات فراگیران در کلاس ها لازم است تا مدرس مطالب را بگونه ای بیان نموده تا برای همه قابل فهم بوده و ملال آور نباشد .

3-    سقف زمانی کلاس ها به گونه ای نباشد که برای والدین خسته کننده باشد .

4-    دربین کلاس ضمن پذیرایی از والدین ، مدت زمان کوتاهی جهت تنفس و پخش تیزرهای مستند و مرتبط لازم است .

5-    جهت فهم بهتر مطالب استفاده از فناوری های نوین آموزشی ، فیلم ، پاورپوینت و...توصیه می شود .

6-    مدرس سعی کند تا از متکلم وحده بودن خارج شده و از تجربیات و نظرات اولیاء نیز استفاده نماید .

7-    مدرس سعی نماید مطالبی را که در کلاس بیان می نماید متناسب با سن و دوره تحصیلی دانش آموزان باشد .

8-    ضمن داشتن بیان فصیح و روان از بازگو کردن کلمات و اصطلاحات سخت و دور از ذهن خودداری شود .

9-    استفاده از آیات ، روایات ، خاطرات و بیان نمونه های مشاهده شده می تواند بر جذابیت کلاس بیفزاید .

10-                      دانش و تخصص مدرس در کلاس حرف اول را می زند لذا لازم است که همیشه با اطلاعات علمی و مطالعه در کلاس حاضر شود .

11-                      با توجه به اینکه احتمال دارد اولیاء سوالاتی را خارج از موضوع ارائه شده بپرسند لذا لازم است تا مدرسین محترم دامنه اطلاعاتی و دانش خویش را گسترش دهند.

12-                      اگر قرار است که یک دوره چند ساعته در آموزشگاه تشکیل شود برنامه ریزی لازم صورت گرفته تا موارد لازم گفته شود در غیر این صورت نکات کلیدی ، مهم و مورد نیاز بصورت فشرده گفته شده و از بیان نکات غیر ضرور اجتناب گردد .

13-                      پس از پایان دوره کتب و CD  های مناسب و مورد نیاز خانواده ها معرفی و در صورت امکان در اختیارشان قرار گیرد .

14-                      جهت اشتیاق والدین به حضور در کلاس ، مشوق های لازم به والدین و دانش آموزان متناسب با دوره تحصلی مربوطه ارائه گردد .

15-                      حضور تعدادی از عوامل اجرایی آموزشگاه و معلمین به همراه اولیاء در کلاس های آموزش خانواده می تواند به بازدهی کلاس بیفزاید .

16-                      حتی المقدور یک کلاس از دوره آموزشی مربوطه را در فضایی خارج از آموزشگاه برگزار کرد و در صورت امکان پذیرایی به همراه یک وعده غذایی پیشنهاد می گردد .

17-                      مدرس در طول برگزاری کلاس از تعریف و تمجید شیوه فرزندپروری خانواده خود جداٌ خودداری نماید .

18-                      زمان و مکان برگزاری کلاس در خور شان اولیاء و متناسب با حضور حداکثری آنان باشد .

19-                      دعوتنامه مناسب جهت تک تک اولیاء ارسال و در صورت امکان زمان و مکان برگزاری کلاس ها از طریق پیامک ارسال گردد .

20-                      برگزاری حداقل یک کلاس از هر دوره به صورت کارگاهی پیشنهاد می گردد .

21-                      شخصیت و ظاهر موجه مدرس بر میزان حضور شرکت کنندگان و پذیرش مطالب آموخته شده تاثیر بسزایی دارد .

22-                      در پایان کلاس مدت زمانی را جهت پاسخگویی به سوالات والدین در نظر داشت .

23-                      جهت ایجاد انگیزه اولیاء پس از پایان کلاس چند سوال از محتوی تدریس سوال شود و همان جا نیز هدیه ای تقدیم گردد .(این نکته در ابتدای جلسه به حاضرین گفته شود ).

24-                      پس از پایان دوره مدرس ، شماره تماس ونحوه ارتباط بیشتر اولیاء با خود را اعلام نماید .

25-                      بهتر است پس از پایان هر کلاس نکات آموخته شده در قالب بروشور به اولیاء داده شود تا ضمن برخورداری سایر اعضای خانواده از آن ، امکان فراموشی مطالب آموخته شده به حداقل برسد

.

 

با آرزوی توفیق و بهروزی